Osobní zpověď letušky aneb Jak se kdykoli propojit sám se sebou

„Jsem unavená, unavená, unavená…“ křičí každá buňka mého těla. Naproti mně stojí kamarád, kterého jsem náhodou cestou z práce po noční lince potkala, a něco mi vypráví, sotva ho vnímám … motá se mi únavou hlava a kdybych měla kouzelný prsten z Arabely, otočila bych s ním bez váhání a hned bych byla v posteli – pěkně odlíčená, osprchovaná a nevím, co ještě 😉 Prsten ovšem nemám, takže cesta rozpařeným autobusem to jistí. Ještě mi stačí hlavou blesknout myšlenka: Usnu doma vůbec? Je po poledni, venku 36 stupňů, v bytě 28 stupňů, ufff. Takže spací páska na oči, špunty do uší, aspoň na chvíli to zkusit, třeba to půjde…

Letuška 1

Ano, práce letušky je krásné, ale také velmi náročné povolání. Mám ho moc ráda, ale přiznejme si to narovinu – nepravidelný režim, spánek a jídlo = rozhozený biorytmus, práce v „jiné nadmořské výšce“ atd. udělají s člověkem své.

Dopadlo to tak, že jsem po 7 denním letovém turnusu místo odjezdu na zaslouženou vodu s přáteli odjela pěkně pod peřinu, s teplotou, bolestí v krku a pořádnou rýmou. Tělo mi dalo jasný signál: „STOP! Chci odpočinek, kvalitní a hned … víc se o mě starej.“ „Máš pravdu, tělo moje. Jak se cítíš a jak Ti mohu pomoci?“

S nachlazením/rýmou se do letadla nesmí, jak už dobře víte z mého článku, tak jsem poslušně zalehla. A místo o příštích letových linkách, nebo o neuskutečněných vodáckých radovánkách jsem začala přemýšlet o něčem jiném – o tom, co pro sebe mohu udělat. A NEJEN JÁ! Co pro sebe mohou udělat i ostatní. Existuje přeci spousta dalších povolání, kde člověk pracuje na směny, nepravidelně, v klimatizaci a zažívá podobné pocity jako já. Rozhodla jsem se o tom napsat článek pro všechny.

Také se občas cítíte úplně vyšťavení? Jako kdybyste byli mimo své tělo? Odosobnění? Duše by nejraději někde radostně tančila, ale tělo neposlouchá … fyzická schránka je vyčerpaná, jen by ležela, na víc nemá sílu. Dá se s tím něco dělat? DÁ 🙂

Tady jsou mé tipy, zcela konkrétní a osobní. Tohle dělám já, třeba vás z toho něco zaujme a přidáte se.

Osobní zpověď letušky Luci právě začíná…

Kdysi mi můj učitel védské meditace, Tim Mitchell (na obrázku vedle mě vpravo), řekl, že když trávím hodiny a hodiny v letadle, zvyšuje se mi v těle váta a je potřeba ji snižovat, kdykoli jen budu moci. Co to je ta váta? Dle ajurvédy (tradičního indického učení) je váta ve vztahu k přírodě směsí éteru a vzduchu a charakterizuje ji suchost, chladnost, lehkost, rychlost a proměnlivost. Když si vybavíte letadlo a prostředí uvnitř něj, tak to sedí přesně: extrémně nízká vlhkost, klimatizace, pohyb, změny tlaku atd. To ovlivňuje nejen nás, létající personál, ale i cestující (především pak na dlouhých letech). Pro nás, lidské bytosti, není úplně přirozené trávit tolik času ve vzduchu – nad zemí, přeci jen nejsme ptáci, potřebujeme cítit kontakt se zemí, spojení se zemí.

Osobní zpověď 1

Mimochodem, všimli jste si někdy blaženého výrazu v očích těch, kteří po výstupu z letadla šlápnou nohou na pevnou zem? Nemyslím teď na podlahu v gatu (výstupním mostku), ale prostě na půdu, zemi, a nadechnou se čerstvého vzduchu? (A teď také nemyslím ty, kteří se bojí létat a oddychnou si teprve až po výstupu z letadla.) Tak o tom přesně mluvím. Být více v kontaktu se zemí, s přírodou.

A jak se takové uzemnění dělá v běžném životě?

Jak to dělám já? Když je teplé počasí, je to snadné (i když… zimní varianta by byla také asi zajímavá 🙂 ):

  • jdu do lesa, parku, na zahradu, kamkoli, kde je tráva, sundám si boty a naboso vnímám půdu, vše pod nohama, cítím spojení se zemí … stojím takto, nebo jsem v podřepu a úplně vypnu, jen si to užívám
  • někdy jdu i obejmout strom, nebo pohladit keř, květiny
  • vdechuju vůni přírody, poslouchám zvuky v okolí, v zahradě zobnu drobné ovoce

… prostě zapojuji všechny smysly 🙂

Osobní zpověď 2   Osobní zpověď 3

Doma pak člověk může v relaxaci pokračovat a to různými způsoby:

  • jemnou a velmi přirozenou meditací → vřele doporučuji védskou meditaci
  • poslechem relaxační, uvolňující hudby a prostým bytím → tady jsou mé nejmilejší tipy: Oliver Shanti (mix Tibetiya, Sacral Nirvana dlouhá verze), Café Del Mar (to nejlepší od nich), trocha taneční hudby (rumby všeho druhu)
  • přečtením pár kapitol z kvalitní knihy (některé nelze číst jako román – na jeden zátah, ale pěkně postupně), inspirativních článků → mé tipy na knihy a články:

– Mark Dzirasa: Cesty poznání

– Don Miguel Ruiz: Čtyři dohody

– Robin S. Sharma: Mnich, který prodal své ferrari + Kdo bude plakat, až tady nebudeš

– články na www.firstclass.cz

A také by člověku pomohlo strávit takto pár dní u moře, což je velmi ozdravné a vnitřně naplňující.

Osobní zpověď 4

S relaxací ať už venku, či uvnitř jde také ruku v ruce kvalitní stravování a pitný režim. Takže piju hodně vody (samozřejmě neperlivou kohoutkovou, pokud to jde 😉 ), nebo různé čaje – ze zázvoru, z čerstvé máty apod. V jídle se snažím dodržovat jednoduché zásady, které vycházejí z ajurvédského učení a které, když si člověk osvojí, tak mu velmi pomáhají s udržováním jeho trávení v harmonii. Více najdete v tomto článku: Co je nejdůležitější u jídelního stolu aneb Jak lépe zvládnout pracovní týden.

Když se vrátím zpět k tomu, o čem jsem psala výše – ke zvýšené vátě v těle způsobené létáním, tak i v této oblasti mám své ověřené tipy. Jak ji snižít a uvést do rovnováhy?

  • co nejčastěji jíst výživné polévky
  • připravovat si „šťavnatá jídla“ (např. kaše, pudink…), prostě to, co pěkně klouže do žaludku a je tepelně upravené
  • vyvarovat se suchých, studených a syrových jídel, ale také těch, co jsou příliš mastná a těžká

A co je ze všeho nejdůležitější?

Vnímat signály svého těla, porozumět sám sobě a najít si v životě to, co nám konkrétně nejvíce vyhovuje, co nás nejvíce naplňuje a obohacuje, kdy se cítíme šťastní a jsme sami sebou. Přeji vám, abyste to našli co nejdříve a mohli jste se z toho těšit každičký den! 🙂

Lucie Jeschková
Létání je mou vášní od malička a profesí už 9 let a mým cílem je usnadnit lidem cestování letadlem do té míry, že si ho budou užívat naplno jako já. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře